پروژه های مشارکت عمومی-خصوصی ترکیه مطابق استانداردهای جهانی

پروژه های مشارکت عمومی-خصوصی ترکیه مطابق استانداردهای جهانی

مدیر بانک جهانی: پروژه ­های مشارکت عمومی-خصوصی ترکیه مطابق استانداردهای جهانی هستند

پروژه ­های مشارکت عمومی-خصوصی در توسعه سرمایه ­گذاری­ های کشور نقش مهمی را دارا هستند و توانسته ­اند در بخش­ هایی نظیر بزرگراه­ ها، خطوط ریلی، فرودگاه ­ها و تاسیسات انرژی و سلامت توجه بخش عمومی را به خود جلب کنند.

از اوایل دهه 1980، ترکیه پروژه­های مشارکت عمومی-خصوصی متعددی را در ساخت بزرگراه­ها، فرودگاه­ها، خطوط ریلی، بیمارستان­­ها، تاسیسات انرژی و پایانه­ ها، اجرا کرده است. در طول دهه گذشته، بخش قابل توجهی از پروژه­های بزرگ، شامل پل Yavuz Sultan Selim، تونل اروپا-آسیا (Eurasian)، فرودگاه جدید استامبول، پل عثمان قاضی، بیمارستان­های شهرهای یوزگات و مرسین، و خط ریلی سریع استامبول-آنکارا، با پیاده ­سازی مدل مشارکت عمومی-خصوصی تحقق یافتند.

این پروژه­های مشارکت عمومی-خصوصی در سطح جهانی نیز مورد توجه قرار گرفتند. رئیس بخش ترکیه بانک جهانی یوهانز زات به این واقعیت اشاره کرده است که ترکیه پروژه­های بسیاری را از طریق مدل مشارکت عمومی-خصوصی تکمیل کرده است.

در همایش "حسابرسی برای کاربردهای مشارکت عمومی-خصوصی مطابق بر استانداردهای جهانی حسابرسی در جداول مالی" زات اشاره کرده است که "مدل مشارکت عمومی-خصوصی سال­ها به شکل موفق در ترکیه مورد استفاده قرار گرفته است و در مقایسه با استانداردهای جهانی نتایج مورد قبولی را داشته­ اند".

به گفته رئیس بانک جهانی، کاربردهای PPP، نقش مهمی را در تامین مالی اولویت­ های زیرساختی ترکیه ایفا می­کنند، به ویژه در بخش­های سلامت و حمل و نقل.

در این همایش، که با حضور وزیر دارایی برگزار شد، زات اشاره کرد که همکاری بانک جهانی با ترکیه در بخش مدیریت مالی عمومی از سال 2001 بوده است. وی اشاره کرد که ترکیه از طریق "قانون مدیریت و کنترل تامین مالی عمومی" که در سال 2003 اجرایی شده است، اصلاحات نسل اول خود را انجام داده است. وی رضایت مندی خود را از همکاری با وزارت دارایی ترکیه در پیاده­ سازی اصلاحات نسل دوم را نیز اعلام کرد.

ضمن اشاره به اهمیت پروژه برای مدیریت تامین مالی عمومی، زات تاکید کرد که بهبود استانداردهای گزارش­ دهی مالی می تواندباعث شفاف شدن فعالیت­های دولتی باشد.

پروژه ­هایی که از طریق مشارکت ­های عمومی-خصوصی تامین مالی می­شوند، همانند مدل ساخت-بهره­برداری-انتقال (BOT) و پروژه ­های مبتنی بر مدل ساخت-مالکیت-بهره­ برداری، در کشورهای در حال توسعه نظیر برزیل، روسیه، هند و ترکیه مورد توجه قرار گرفته­اند. یکی از دلایل پذیرش این مدل­های مالی برای سرمایه­ گذاری­های بزرگ این است که این مدل­ها بار بودجه­ای نداشته و به کشورها این امکان را می­دهند که از جزیان پول جهانی استفاده کرده و در مدل زمان کوتاه­ تری بتوانند خدمات را تحویل دهند.

علاوه­براین تامین مالی مدل PPP می­تواند باعث ایجاد امتیازهای طولانی مدت شود. به عنوان مثال، پروژه 6/35 میلیارد دلاری فرودگاه سوم استامبول، که شامل سرمایه­ گذاری 5/6 میلیارد دلاری در تجهیزات فیزیکی و 1/29 میلیارد دلاری در هزینه ­های اعطای امتیاز بوده است، باید در مدت زمان طولانی امتیاز پرداخت شوند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از داده ­های بانک جهانی، از سال 1990 تا 2016 ارزش کل 7132 پروژه PPP جهانی بالغ بر 6/2 تریلیون دلار بوده است. در بین 10 کشور اول در زمینه تعداد پروژه­های مشارکت عمومی-خصوصی، بین سال­های 1990 تا 2015، ترکیه با ارزش کل 165 میلیارد دلار بعد از برزیل با 517 میلیارد دلار و اندونزی با 343 میلیارد دلار، در رتبه سوم قرار گرفته است.

در سطح اروپا، ارزش پروژه ­های مشارکت عمومی-خصوصی در سال 2016 در کل 12 میلیارد دلار بوده است. در حالیکه انگلستان با رقم 8/3 میلیارد دلار در بازار مشارکت عمومی-خصوصی اروپا رتبه اول را به خود اختصاص داده است، ترکیه بعد از کشور فرانسه در جایگاه سوم قرار گرفته است.

از سال 1986 تا 2016، 9/47 درصد از کل پروژه­ها از مدل تامین مالی مشارکت­ عمومی-خصوصی استفاده کرده­اند، درحالیکه ارزش این پروژه­ها 8/62 درصد از کل ارزش پروژه ­ها بوده است.

در طول بازه زمانی گفته شده، ارزش سرمایه ­گذاری برای این پروژه­ها 53 میلیارد دلار بوده است، 182 پروژه در حال اجرا و بهره­برداری هستند و 29 پروژه همچنان در حال ساخت می ­باشند.

پروژه ­های فرودگاهی با ارزش قرارداد 5/67 میلیارد دلار رتبه اول را در مقایسه با پروژه­های دیگر بخش­­ها به خود اختصاص داده­اند و در رتبه دوم پروژه­های انرژی با ارزش 3/25 میلیارد دلار قرار گرفته­اند. در رتبه ­های بعدی پروژه­ های بزرگراهی و تاسیسات سلامتی به ترتیب با ارزش­های 6/13 میلیارد و 6/10 میلیارد دلار قرار گرفته ­اند.

همچنین در این همایش وزیر دارایی ترکیه اطلاعاتی را در مورد برنامه آتی ترکیه داد. به گفته وی "با وجود اینکه دولت در زیرساخت بسیاری از حوزه ­ها سرمایه ­گذاری کرده است، همچنان در بخش­های سلامت، آموزش، زیرساخت و حمل و نقل نیاز به سرمایه­ گذاری­ های کوتاه مدت می ی­باشد".

به گفته وی، "این سرمایه­ گذاری ­ها برای رقابت ترکیه در سطح جهانی ضروری می ­باشند" و دولت باید با در اولویت قرار دادن مدل مشارکت عمومی-خصوصی بتواند موجب تسریع جذب سرمایه­ گذاری شود.

وی اضافه کرد که "دولت پروژه ­های PPP بسیاری را آغاز کرده است و در حال پیاده ­سازی آن­ها می ­باشد".

با اشاره به اینکه بخش خصوصی خواهان مطلع شدن از ریسک­ های ورود به توافقات همکاری است، وزیر دارایی گفتند که " امروزه، پروژه ­های بخش­های سلامت و حمل و نقل در حال ثمره دادن می ­باشند". حال ما شاهد این هستیم که مراحل سرمایه ­گذاری این پروژه ­های به اتمام رسیده است و وارد مرحله بهره­ برداری شده ­اند.

وی اشاره کرد که تامین تضامین برای پروژه­ های مشارکت عمومی-خصوصی آتی ضروری می ­باشد و درصورتیکه ریسک­ها در قرارداد تسهیم نشده و معین نشوند، مدل قیمت­ گذاری این پروژه­ ها تغییر خواهد کرد.

وی اشاره کرد که پروژه هایی  که توسط دولت انجام گرفته­ اند، همانند پروژه­ های بزرگراهی و پل استامبول به ازمیر باعث ایجاد منافع و صرفه­ جویی­ های مستقیم شده­اند.

وزیر دارایی ترکیه اشاره کرد که "زمانیکه این پروژه­ها در کنار هم قرار می­گیرند، باعث می ­شوند که پیشرفت­ها و منافع قابل توجهی برای ترکیه به وجود آید."

لینک:https://www.dailysabah.com/business/2017/10/26/turkeys-public-private-partnership-projects-impressive-by-global-standards-world-bank-director-says