کارپوشه ایرانیان ابزاری برای تسهیل و تسریع مکاتبات اداری مردم­

کارپوشه ایرانیان ابزاری برای تسهیل و تسریع مکاتبات اداری مردم­

به منظور افزایش بهره‌وری و برای سهولت مردم در پیگیری مطالبات یکپارچه مردمی از دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی، سامانه ملی کارپوشه ایرانیان ایجاد و بهره‌برداری شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ شهلا اصولی، مدیرکل دفتر پایش‌و‌نظارت بر پیاده‌سازی دولت‌الکترونیک در گفت‌وگو با  روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در سال‌های گذشته ، دستگاه‌های اجرای برای فراهم شدن زمینه پیگیری الکترونیکی درخواست‌های مراجعان ، پرتال هایی مختص به خود برای پاسخگویی به مردم طراحی کرده‌اند.
وی افزود: در همین راستا مردم برای پیگیری هریک از درخواست‌های خود در سازمان‌های مختلف نظیر شهرداری، مالیات و سایر دستگاه‌ها مجبور به ثبت‌نام در این پرتال هستند و باید به مدیریت حجم انبوه نام کاربری و کلمه عبور مختص هر سایت اقدام می‌کردند.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، هزینه‌های موازی از سوی هر دستگاه برای راه‌اندازی پرتالی جهت پاسخگویی به مردم صورت می‌گرفت که موجب هدر رفت بودجه کشور به‌واسطه این نوع از هزینه کرد بودجه شد.
خانم اصولی با اشاره به آیین‌نامه ماده 8 قانون دسترسی آزاد به اطلاعات تصریح کرد: بر اساس قانون، سامانه کارپوشه ایرانیان باهدف ارائه پاسخ از سوی همه دستگاه‌ها به پیگیری‌های مردم تنها از طریق یک درگاه و همچنین تسریع در پاسخگویی به مردم، حذف کاغذ، افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در منابع، طراحی و پیاده‌سازی شده است.
وی ادامه داد: دریافت پاسخ و پیگیری خدمات درخواستی از دستگاه‌ها هم به‌صورت حضوری و یا الکترونیکی و همچنین دریافت قبوض مختلف نظیر تلفن، تلفن همراه، آب، برق، گاز و غیره صادره برای هر فرد به‌صورت یکجا ازجمله قابلیت‌های پیش‌بینی‌شده در این سامانه است.
مدیر کل دفتر پایش‌و‌نظارت بر پیاده‌سازی دولت‌الکترونیک در خصوص نحوه فعال شدن کارپوشه برای هرفرد اظهار داشت: این سامانه از طریق درگاه اینترنتی به نشانی https://inbox.iran.gov.ir  و همچنین نرم‌افزار موبایلی دولت همراه در اختیار متقاضیان قرار دارد.
وی تأکید کرد: همچنین مخاطبانی که ابزار و یا دانش فناوری اطلاعات لازم برای بهره‌گیری از این خدمات را ندارند می‌توانند از طریق دفاتر پستی، دفاتر خدمات پیشخوان دولت و یا دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی، خدمات آن را دریافت کنند.
خانم اصولی بابیان این مطلب که یکی از مزایای این کارپوشه مطلع شدن از دریافت پاسخ و یا نامه جدید از دستگاه‌ها از طریق سامانه پیامکی است تشریح کرد: در این کارپوشه تنها نامه‌های اداری معمول درج می‌شود و مکاتبات محرمانه در این سامانه وارد نخواهد شد.

لازمه توسعه پایدار در حوزه ارتباطات حضور بخش خصوصی است

مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی، یکی از لازمه های اصلی توسعه پایدار در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، سراییان با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به همین دیدگاه دو راهبرد کلی در دولت الکترونیکی و شبکه ملی اطلاعات مصوب شده است.
وی افزود: امکان مشارکت بخش خصوصی در پروژه های دولت الکترونیکی با مصوبه دولت فراهم و بر همین اساس راهکارهای قانونی لازم برای این امر پیش بینی شده است.
سراییان ادامه داد: از سوی دیگر، سازمان فناوری اطلاعات ایران با توجه به تبدیل شدن به یک سازمان توسعه ای، این امکان را دارد تا در پروژه های حوزه فناوری های نوین که بخش خصوصی تمایلی به حضور در آن ها ندارد، با مشارکت 50 درصدی با بخش خصوصی وارد شده و پس از سه سال، آن پروژه به صورت کامل به بخش خصوصی واگذار شود.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به ایجاد قطب های مراکز داده در کشور تصریح کرد: امکان تسهیل حضور و مشارکت بخش خصوصی در حوزه قطب های مراکز داده نیز فراهم شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 32 پروژه دولت الکترونیکی تدوین شده است که می تواند سهولت در ارایه خدمات، کاهش هزینه و افزایش رفاه برای مردم را فراهم کند.سراییان با اشاره چالش های بزرگ پیش روی کشور گفت: اشتغال، آب ، توسعه اقتصادی و عدم بهره وری از جمله موضوعاتی است که راهکار میانبر آن عبور از فناوری اطلاعات است.
وی تأکید کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ارتباطی موجود و همچنین نیروی انسانی تحصیل‌کرده و توسعه شرکت‌های نوپا می‌توان به توسعه و رفع نیاز کشور در بخش‌های مختلف سرعت بخشید.